18 februari 2020

MIJN KIND, MIJN SPIEGEL

 Lieve lezers en lezeressen van deze blog!

Op donderdag 20/02/2020 komt mijn nieuwe boek uit.
Het heet 'Mijn kind, mijn spiegel - lessen van een kleine leermeester' en gaat over wat ik leer dankzij het moederschap.

Dit boek is geen vervolg op mijn bestseller 'Leven zonder filter'. Wel besteed ik aandacht aan hoogsensitiviteit , meer bepaald aan hoe ik als HSP zwanger zijn en het moederschap beleef maar ook hoe ik de karaktereigenschap in mijn zoon herken. Tenslotte is hoogsensitiviteit erfelijk... In navolging van professor Elke Van Hoof (VUB) maak ik een onderscheid tussen hoogsensitiviteit (je hebt andere hersenen) en hooggevoeligheid (kan veroorzaakt worden door die hoogsensitieve hersenen, maar net zo goed door een persoonlijkheidsstoornis, trauma , burn-out of autisme). Zelf ben ik zowel hoogsensitief als hooggevoelig. Mijn zoon lijkt vooralsnog  geen trauma's te hebben opgelopen!

'Mijn kind, mijn spiegel' is het relaas van een transformatie. Moeder worden heeft mij heel wat over mezelf geleerd. Het heeft me geconfronteerd met onverwerkte pijn en blinde vlekken. Het heeft me bozer gemaakt, maar ook zachter. Het leert me om los te laten, te accepteren en te vergeven. Om meer rigide grenzen aan te geven. Om hygiënischer met mijn emoties en (negatieve) gedachten om te springen. Om, nu ik mijn kind onvoorwaardelijk liefheb, mijn perfectionisme en bewijsdrang te relativeren en mezelf ook liever te gaan zien.
Mijn kind, mijn spiegel' overstijgt de tepelkloven en wasbare luiers: het is universeler. Als ik de eerste critici mag geloven is het soms grappig, soms rauw, en steeds ontroerend. Enkele mensen zonder kinderen lieten me al weten dat zij het ook zeer herkenbaar en inspirerend vinden. Dat doet enorm veel deugd, want ik gaf mezelf nog nooit zo bloot en dan wil je natuurlijk graag dat dat zo zijn nut heeft.

Dit is wat de eerste lezeressen van 'Mijn kind, mijn spiegel' vonden:
“Oprechte, scherpzinnige en intieme ontboezemingen over de reis van zwanger proberen te worden tot pril moederschap, met alle uitdagingen en lessen die dat een mens kan brengen.”
- Susan Smit, auteur van Zwanger met lichaam en ziel.

“Een feest van herkenning voor vele jonge en minder jonge moeders! Licht en diepgravend, zoals alleen Fleur van Groningen dat kan. Was dit boek er maar geweest toen ik zwanger was…”
- Nikkie van Lierop, zangeres en auteur.

”Fleurs indrukwekkende vermogen tot diepgaande zelfanalyse bezorgt je telkens nieuwe inzichten. Dit boek staat ouders bij in dat eerste wonderlijke transformatiejaar waarin een baby kind wordt, een vrouw moeder en een man vader. Het is een blauwdruk voor alle volgende momenten van transformatie. Een opleidingsboek van het leven.Fleur doet je reizen naar het onontgonnen landschap van je diepste zelf. Als je na de vele hoofdstukken en innerlijke omzwervingen thuiskomt, ben je een ander mens. Of beter gezegd, dan ben je eindelijk wie je altijd al was.”
- Maaike Neuville, actrice, columniste en regisseur.

Zelf denk ik dat het boek een fijn cadeau is om te krijgen als je er over denkt om moeder te worden, zwanger bent, of net kinderen hebt gekregen. Maar ook voor meer geroutineerde mama's kan het waardevol zijn, omdat de onderwerpen wellicht herkenbaar blijven tot onze laatste snik...

Ik ben erg benieuwd wat jullie van het boek vinden en wens jullie alvast veel leesplezier.

Liefs,
Fleur