VALENTIJNSGEKTE (krantencolumn)

Rond deze tijd van het jaar doe ik mijn uiterste best om begrip op te brengen. Valentijn is namelijk niet mijn ding. Ik ben voor de liefde - niet voor kleffe commando’s. Dus ik doe niet mee. Maar er is geen ontsnappen aan de Valentijnsgekte! Magazines maken dankbaar gebruik van het thema, tussen de kerstdinertips en het dieetadvies in. Bushokjes promoten tule slipjes en zoet parfum. Computer­winkels, optieken en apotheken weten plots wat ze met hun etalages kunnen doen: tussen de klavieren, brillen en hoestsiroop prijken harten van glanspapier. In mijn mailbox zit een dwingende ­­ e-mail van een saunacomplex: “Kom ongedwongen genieten van een hartverwarmende Valentijn!” En zaterdag is ‘Fifty Shades of Grey’ op tv, terwijl ook het slotdeel van die erotische trilogie een dezer in de bioscopen komt. Ik vind het ietwat vreemd dat we ons eerst druk maken over #MeToo en dan verlekkerd naar de bioscoop trekken om de grensoverschrijdende Mr Grey aan het werk te zien - in bloot bovenlijf. Maar ik probeer dus begrip op te brengen.
Dat lukt dankzij de plaatselijke supermarkt. Daar heeft men een heus Valentijnsrek opgericht, van ijzer met afbladderende witte verf, met bovenaan een afbeelding van een ietwat schele cupido, die door een werknemer - wellicht gierend van het lachen - van een scheet is voorzien: een wolkje waar ‘prrrt’ bij staat. In dat rek staan verpakkingen met rode geurkaarsen (aardbei), één verlepte orchidee, vijf flessen massageolie, één pluche beer met een grijns, zeven tubes glijmiddel en veertig verpakkingen met condooms die het vrouwelijke orgasme bespoedigen. Want Valentijn duurt maar 24 uur. Dankzij dat rek heb ik het begrepen. Dra gaat heel Vlaanderen van bil. Daarom is iedereen zo blij: eindelijk mag het nog eens!

(Verschenen in Het Nieuwsblad)

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

OMGAAN MET HOOGSENSITIVITEIT

FOETUS

Flor Hermans