maandag 5 september 2016

Vrouwonvriendelijk klootzakje

Tijdens het begin van een optreden van de Amerikaanse comédienne Amy Schumer riep een vent: “Toon ons je borsten!” Tot groot amusement van de aanwezigen maakte Schumer hem een beetje belachelijk en liet ze hem vervolgens buitenzetten. Het filmpje van dat moment oogst bewondering en wordt enthousiast gedeeld op de sociale media. Een vriendin van me begon erover op café. Dat zij het ook zo schitterend vond. Ik vroeg hoe zij zou reageren als een man dat naar haar zou brullen. “Blokkeren en inwendig huilen”, was haar antwoord. Ik knikte. Dat zou bij mij net zo zijn. Twee jaar geleden, toen ik minder zelfvertrouwen had, zou ik zelfs nog braaf mijn trui omhoog hebben getrokken en grijnzend mijn in een beha verpakte boezem hebben getoond. Omdat ik liever de clown uithing dan te tonen dat ik gekwetst of beledigd was. Dat is makkelijker: je hoeft de confrontatie niet aan te gaan. Noch loop je het risico voor zure mannenhaatster te worden versleten. En laat ik nu dol op mannen zijn. Tenminste, op de respectvolle variant. Niet op vrouwonvriendelijke klootzakjes, zoals de man die Schumer beval haar borsten te ontbloten. Maar misschien oordeel ik te snel. Dien ik me meer in de drijfveren van dit manspersoon te verdiepen. Mogelijk had hij net een enge hond op straat gezien en smachtte hij naar de troost van een moederlijke borst. Misschien is hij een geboren leider, een visionair: de man riep immers niet “toon mij” maar “toon ons”. Dat suggereert dat hij weet wat zijn volk nodig heeft, nog voor het volk dat zelf beseft. Of wie weet betaalde Amy Schumer hem later die avond wel wat stiekeme dollars in een duister steegje, omdat hij haar had geholpen het publiek op haar hand te krijgen. En toonde ze hem vlug één tiet, gewoon omdat het kon.
Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit.
'Vrouwonvriendelijk klootzakje' verscheen in Het Nieuwsblad op 5/9/16, p2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten