05 augustus 2016

VEELEISENDE JOB

Ik bewonder mensen met een veeleisende job. Werkmannen die hun ambacht verstaan, personen uit de zorgsector, vuilnismannen die onze troep opruimen… Afgelopen weekend zakte mijn mond echter open toen ik Het Nieuwsblad las. Voor de rubriek 'De Grote Test' trekt een expert van kustgemeente naar kustgemeente om daar culinaire klassiekers te verorberen en te beoordelen. Per aflevering gaat het om hetzelfde gerecht. Zaterdag betrof dat een slaatje geitenkaas. Deskundige van dienst was kaasmeester Frederic Van Tricht. Het ligt uiteraard aan mij, maar ik had nog nooit van die man gehoord. Ik wist zelfs niet dat de titel 'kaasmeester' bestond. Het lijkt me wel leuk om je met de Duitse variant te laten aanspreken. Misschien doet de wederhelft van Van Tricht dat: “Käsemeister, nog een taske koffie?” Hoe dan ook: de kaasmeester ging in 10 gemeenten 10 slaatjes geitenkaas eten. Ik moet er niet aan denken. De geitenkaas zou mijn oren en neusgaten uitkomen. Bij het vijfde kaasje zou ik beginnen te kokhalzen en geen rake opmerkingen meer kunnen verzinnen over afwezige spekjes of mislukte dressings. Na zo'n dag kaasjes nuttigen zou ik groen zien. En de eerste persoon die nog het woord 'geitenkaas' durfde uit te spreken, zou ik een rake dreun verkopen. Maar ik ben dan ook geen expert. De titel van kaasmeester moet je verdienen. Het is een veeleisende job. Je moet te allen tijde je zelfbeheersing bewaren. Op de foto's zat meneer Van Tricht met een stralend lieve glimlach zijn zoveelste kaasje op te peuzelen. Niets verried dat het al zijn negende was. Ik bewonder dat. Dit weekend waagt een andere deskundige zich aan 'De Grote Test'. Sterrenchef Bart De Pooter gaat de ene hamburger na de andere proeven. Benieuwd of 'der Hamburgermeister' zijn gevoelens ook perfect onder controle houdt.
Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. 'Veeleisende job' verscheen in Het Nieuwsblad op 05/08/2016.