01 augustus 2016

Vakantiejaloezie

Als ik op Facebook vakantiekiekjes zie pas­seren of op de autostrade een mobilhome inhaal, worstel ik met het groene monster. Ik wil ook op vakantie! Maar ik kan niet. Misschien ben ik niet de enige die met vakantiejaloezie kampt. Allicht werken er mensen in half ver­laten kantoren, met veel te frisse airconditioning. Creperen er zieken in ziekenhuizen. Durven singles niet alleen naar een bounty-eiland. Slaat men zich door vechtscheidingen bij zomerse temperaturen. Hebben sommigen te weinig geld voor minuutsoep, laat staan voor een last minute. Daarom heb ik voor mezelf en alle thuisblijvers een lijstje opgesteld van dingen die niét leuk zijn aan op vakantie gaan. Vult u gerust aan.
- Op de camping de afwas doen tussen andermans ­stinkende spaghettirestjes.
- Gaan zwemmen als je al een week geconstipeerd bent.
- Luidruchtige Nederlanders.
- Geschuurde zweetdijen en paarsverbrande schouders na een dag stappen door een zuiderse stad.
- Dominant reisgezelschap dat verplichte ­uitstapjes plant.
- Hardnekkige nekpijn na seks in een krap tentje of dito caravan.
- Geen seks omdat de kroost het kan horen, terwijl de hotelburen wél de hele nacht van ­jetje geven.
- Hurktoiletten waar de voorganger verkeerd hurkte.
- Een koortsig kind dat de hele reis overgeeft.
- Jezelf sexy wanen tot blijkt dat je met handenvol strandzand in je bikinibroekje rondloopt.
- Een soa als souvenir krijgen.
- Je een wifiloze dag lang afvragen hoeveel likes je ­vakantieselfie kreeg.
- Je eenzaam, boos of verdrietig voelen op een opblaaskrokodil of een tropische locatie die geluk schreeuwt.
- Terugkeren met het besef dat je verwachtingen niet zijn ingelost.

Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit.
"Vakantiejaloezie", Het Nieuwsblad - 01 Aug. 2016