vrijdag 26 augustus 2016

Strijken bij 34 graden

Weerman Frank Deboosere ontving ooit een kogel in zijn brievenbus. Vergezeld van een tekst met geknipte krantenletters: “Als het nog één keer regent, dan…” Dat vond ik overdreven. Alsof Frank de weergoden volledig in zijn macht heeft en hen met één simpele vingerknip beveelt om te donderen of een regenboog uit hun bovenaardse derrière te trekken. Anderzijds begrijp ik wel dat sommige mensen boos op hem worden. Niet dat ik Frank, ocharme, ooit met de dood zou bedreigen. Maar soms stoor ik me wel aan zijn impact. De zon schijnt, Frank zegt dat het perfect barbecueweer is en hop: uit alle tuintjes stijgt een rookpluim op. Het is bewolkt maar droog, Frank beweert dat het ideaal fietsweer is en ja, hoor: overal bestijgen koppels met dezelfde paarse anorak hun ijzeren ros. De weergoden heeft hij nog niet in zijn broekzak, het gewone volk wel. Met zijn onschuldige glimlachje en koddige krullenbol berooft Frank ons langzaam maar zeker van onze spontaniteit.
Ook tijdens de hittegolf van de voorbije dagen greep hij zijn kans. Op de site van Het Nieuwsblad las ik dat Frank Deboosere zei dat we moesten drinken voor we dorst kregen en onze ramen en deuren potdicht moesten houden. Zelfs één kier was uit den boze. Net als het licht aandoen. Bovendien moesten we buiten strijken, opdat de strijkbout onze donkere holen niet zou verwarmen. Ik vraag me af hoeveel mensen netjes in hun voortuintje de strijk hebben gedaan. Met parelende voorhoofden, simultane pufgeluiden en broeken of rokken die tussen hun billen plakten. Op het dampende grind, in het gezelschap van stoïcijnse tuinkabouters met kruiwagens vol verdorde geraniums. Heeft Frank zijn hemdencollectie zelf ook met een kokend hoofd in de tuin staan strijken? Daar zou ik wel eens een weerfoto van willen zien.
Afwisselend geven Fleur van Groningen en Nico Dijkshoorn hun eigen kijk op de actualiteit. 'Strijken bij 34 graden' verscheen in Het Nieuwsblad, 26/08/2016, 9.2.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten