04 februari 2016

EEN SELDERIJSTENGEL

    Op vraag van Hautekiet (Radio 1) schreef ik deze morgen heel snel iets over Temptation Island, en las het voor tijdens 'de minuut'. 

    "Voor het eerst in mijn leven heb ik naar Temptation Island gekeken. Ik schaam me daar wat over.

    Mocht er een intellectueel verantwoorde versie van de show bestaan, waarbij pakweg Ramsey Nasr, Kristien Hemmerechts en Eienne Vermeersch zich in een Thais resort terugtrekken, dan had ik natuurlijk daarop afgestemd.

    Maar Etienne Vermeersch had het gisterenavond over euthanasie op Eén en daar stond mijn kop pas naar nàdat ik naar Temptation Island had gekeken.

    Mij was verteld dat Temptation Island de ultieme relatietest is. En ik die dacht dat dat een huis verbouwen, een baby, en een postnatale depressie krijgen was. Ik was dus wel nieuwsgierig.

    Eerst maakten de vrouwelijke vrijgezellen hun intrede: gestroomlijnde bimbo’s die naar eigen zeggen hartjes kwamen breken. Gezellige types, dus. Eéntje stelde zich voor met ‘Ik ben Jill en ik krijg altijd wat ik wil’.

    Daar werd ik een beetje jaloers van. Wat moet het leven makkelijk zijn als je Jill heet. In de supermarkt, de file, in bed: overal krijgen wat je wil!

    Ik probeerde het thuis op de zetel ook even: ‘Ik ben Fleur en ik…’ Laat maar. Op mijn naam rijmen enkel woorden als deur, scheur en sleur.

    Vervolgens maakte ik kennis met tien zelfingenomen mannelijke vrijgezellen die eruit zagen alsof ze hun eigen naam niet eens kunnen onthouden en voortdurend naar hun eigen spiegelbeeld op hun glimmende spierballen turen. Nee, dan is een selderijstengel aantrekkelijker.

    En ik lust niet eens selder.

    Voor mij voortaan toch geen Temptation meer. Voor selder zap ik wel naar Bartel van Riet."

herbeluisteren kan hier