26 september 2014

WAT ZIJN DE GEVOLGEN VAN ONBEKENDEN KNUFFELEN?

Luizen. Diefstal. De teloorgang van ons mededogen.

...wat de gevolgen zijn van onbekenden knuffelen

Ik heb een hekel aan het k-woord. Als ik me rot voel en iemand zegt: ‘Kom hier, dat ik u knuffel’,  bezorgt dat me het gevoel alsof ik ter plekke in een wollige, citroengele knuffelbeer verander. Eén met een bolle regenboogbuik, waaruit een vrolijk ‘Jippie, jippie’ klinkt als er even aan mijn pluizig staartje wordt getrokken, ongeacht de dramatische toestand van mijn hart. Maar goed, blijkbaar ben ik een uitzondering. Want in mijn omgeving is het k-woord populair. Ja, zodra het wordt uitgesproken zie ik mensen behaaglijk zuchtend in elkaars armen vallen. Iedereen wil knuffelen. En nu is er dus het logische vervolg: Cuddlr, de app voor al wie de onbedwingbare behoefte voelt om eens een volstrekt onbekende te knuffelen.  Cuddlr baseert zich op de locatie van de gebruiker en stelt hem mensen voor die vlakbij zijn en ook voor zo’n knuffelbeurt te vinden zijn. Op het schermpje verschijnen namen en foto’s van potentiëel knuffelmateriaal en als beide partijen elkaar binnen het kwartier goedkeuren, kunnen ze een bericht sturen om af te spreken. Onderweg zien ze dan op hun schermpje hoe de ander hen nadert: zomaar vanachter een vuilbak springen ter verrassing, is er niet bij. Blokkeren kan ook. Zelfs als de ander al onderweg is maar u zich plots herinnert dat uw vrouw u van de trein komt ophalen, zij het vreemd zal vinden om u innig verstrengeld met een onbekende meneer met bril en baard aan te treffen, en u hinderlijke gesprekken wil voorkomen.

Prestatiegericht
Voor u aan de slag gaat, dient u wel de spelregels te kennen. Volgens Charlie Williams, de man achter Cuddlr, duurt een knuffel langer dan een eenvoudige omhelzing maar is ze korter dan een date. Het kan dus uren duren, maar gewoon nét niet lang genoeg om de rekening te betalen. Volgens Williams mag een knuffel op elk moment op een respectvolle manier beëindigd worden. Iets in de trant van: ‘Zo is het wel genoeg, beste kerel, we staan hier tenslotte al 87 minuten op een winderig perron,  ik heb drie treinen gemist en mijn vrouw wacht thuis met bloemkool en worst.’ Eenmaal u zich van de ander hebt kunnen losmaken, mag u de knuffelsessie online beoordelen. Luizen lijken mij een minpunt. Een walgelijke lichaamsgeur in combinatie met zeer gespierde armen waaruit u niet losgeraakt, ook. Maar hoe hoger u zelf scoort, hoe populairder u bij de andere gebruikers zal zijn. Of hoe onze prestatiegerichte maatschappij nu zelfs ons mededogen corrumpeert.

Mannenhaatsters
Nu weet ik wat u denkt. Ik denk het zelf ook. Die knuffel-app zal gauw misbruikt worden voor andere doeleinden. Volgens Williams is Cuddlr heel onschuldig: gebruikers hoeven geen oninteressant gesprek uit te zitten alvorens tot hun geliefkoosde activiteit over te kunnen gaan. Ideaal voor knuffelverslaafden, die alle dementerenden van het plaatselijke rusthuis al zes keer  hebben ‘gehad’ en eens wat anders willen. Maar natuurlijk is het ook de ideale app voor mensen met een andere geliefkoosde bezigheid. Verstokte mannenhaatsters kunnen dankzij Cuddlr heel wat mannen op een onverwacht knietje trakteren. En hoe zult u ooit weten wie van uw zeven knuffelaars die dag een zakkenroller was? Wat als u een knuffelstalker krijgt, die op de gekste plekken opduikt, met uitgestrekte armen en een griezelige smile?  Hoe kan u navertellen welke knuffelaar een mes tussen uw ribben plantte? En uit cijfers van het Belgische departement van de zelfhulpgroep Sexaholics Anonymous  -waarbij u die zelfhulp niet te letterlijk mag nemen want masturbatie wordt er verboden, ook in groep-  blijkt dat dit jaar 40 procent meer seksverslaafden hulp zochten. Wat betekent dat er steeds bijkomen. Volgens seksuoloog Koen Baeten zijn er geen betrouwbare cijfers over seksverslaafden in ons land, omdat niet iedereen ervoor uitkomt. Het is dus goed mogelijk dat u binnenkort in alle onschuld een seksverslaafde staat te knuffelen. En gezien recent onderzoek leert dat mensen veel sneller op een verzoek ingaan als zij een warme drank in de hand houden, zou uw knuffelsessie aan de publieke koffieautomaat, zomaar kunnen uitmonden in een vluggertje op het toilet. Leg dat maar eens uit aan uw partner. Persoonlijk vind ik die warme drank wél een briljant excuus.


(Verschenen in Het Nieuwsblad, 26/09/2014)