maandag 17 september 2012

VROUWEN DIE MANNEN HATEN


Vrouwen die mannen haten
Opgepast voor mannenhaatsters. Ze weten zich uitstekend te vermommen en hebben maar één doel: de man op zo pijnlijk mogelijke wijze uitroeien. Leer hen herkennen én wees hen voor. Want een betere wereld, begint bij de man.
collaborateur: Fleur van Groningen

1. To bef or not to bef
Op mijn veertiende gaf mijn openminded moeder, die in de jaren ’60 en ’70 een indrukwekkend aantal mannen vakkundig had onderzocht, me solide relatieadvies: “Ga nooit in zee met een vrouwenhater, kies voor een man die van vrouwen houdt.” Ik begreep er niks van en sloeg haar gouden raad ogenblikkelijk in de wind. Toentertijd dacht ik dat mijn moeder me aanraadde om iets met een ontrouwe rondpoeper te beginnen, en de logica daarvan ontging mij volledig. Gaandeweg het relatieparcours, ontdekte ik dat het manvolk  effectief in twee kampen uiteenviel: zij  die van vrouwen hielden, en -iets minder dik gezaaid- zij die hen al dan niet bewust haatten. En overal ontmoette ik doorleefde vrouwen die hiervan op de hoogte waren en hun jongere, minder ervaren medezusters, waarschuwden. De vrouwenliefhebbers waren herkenbaar aan hun hoffelijk gedrag jegens het zwakke geslacht (met in extreme gevallen zelfs rotsvast geloof in het matriarchaat) en hun uitgesproken voorliefde voor beffen. De vrouwenhaters bleken overtuigd seksist en leden stuk voor stuk aan vaginavrees. Dat laatste betekende niet per se dat deze mannen homofiel waren. Meestal ging het om kerels die een slechte tot desastreuze  relatie met hun moeder hadden, die de vrouwenhaat langs vaderskant met de paplepel hadden binnen gekregen of wiens hart ooit werd gebroken door een grote liefde. Sindsdien namen ze stiekem wraak op de vrouw, in de meeste gevallen omdat ze verdere kwetsuren vreesden.  En terecht, want veel vrouwen zijn nu eenmaal uiterst bedreven in het domineren van goedhartige kerels en het vergruizen van gulle mannenharten.  
Toch – en echt verrassend is dat niet- mag uw collaborateur zich een rasechte mannenliefhebster noemen. Niet dat ik jullie allemaal één voor één naar mijn grot wil sleuren – de vleselijke liefde reserveer ik voor mijn geliefde. Maar mannelijk gezelschap geniet mijn voorkeur, vanwege jullie humor, gestructureerd denken en no nonsense beleid.  Die waardering voor het andere geslacht, voerde ook mij in het verleden verscheidene malen recht in de armen van vrouwenhaters. Maar uiteindelijk verloor ik mijn hart aan een man die mij -in al mijn vrouwelijkheid- lief blijft hebben als geen ander, en hoefde ik me niet langer met deze materie bezig te houden. Wat ruimte schept voor andere overpeinzingen, en wel in uw belang. “Fleur, schrijf eens iets over vrouwen die in het begin heel enthousiast zijn en dan opeens 180° draaien? Eerst moet je lief zijn en daarna nemen ze je dat opeens kwalijk. Ik snap er niks van!”, riep een mannelijke collega me laatst toe over een Duvel. Wel, het valt mij steeds vaker op dat er, net als vrouwenhaters,  nog veel vaker mannenhaatsters rondlopen. En ik kan niet langer zwijgzaam toezien hoe zij al die mannen die ik zo waardeer, langzaam doch genadeloos afmaken.

2. Papa, ik lijk steeds meer op jou  
Dat vrouwen die mannen haten, niet in staat zijn tot liefde voor mannen –spreekt voor zich. Meestal hebben zij een slechte tot onbestaande relatie met hun vader. Het eerste wat ik ooit leerde tijdens die paar maanden dat ik psychologie studeerde, is dat een vader zijn kinderen een plaats geeft. Bij gebrek aan een (goede) vader, krijgen kinderen dus het gevoel dat er voor hen geen plek op de wereld is.
Vrouwen die het zonder vader moesten stellen of een erg ongezellig exemplaar hadden/hebben rondlopen, zullen hoogstwaarschijnlijk hun verdere leven kampen met een veel te laag zelfbeeld. Tenzij ze een lieve man durven toelaten die hen alsnog plaats geeft om zichzelf te zijn - maar die kans is miniem. Bovendien leerden deze vrouwen de man en al zijn lovenswaardige eigenschappen, nooit écht kennen.  Ze weten niet wat het is om een constructieve relatie met een man te hebben maar kregen ingeprent dat afwijzend gedrag, de mannelijke versie van liefde is.
Dat heeft twee gevolgen: enerzijds zullen mannenhaatsters zich nooit werkelijk verdiepen in een man omdat ze dat soort contact gewoonweg niet kennen, anderzijds zullen ze steevast vallen op mannen die hen afwijzen of zelf mannen afwijzen van zodra die te lief worden. Om nog maar te zwijgen over het reusachtige wantrouwen jegens de man, dat veroorzaakt kan worden door een roddelende en/of lijdende moeder. Maar hoe zeer ze ook zouden willen van niet, mannenhaatsters hebben de man wel broodnodig. In hun ogen kan alleen hij hen verlossen van het slechte zelfbeeld waarmee hun vader hen opzadelde.
Wat is het gevaar van deze mannenhaatsters? Zij zullen uw hart verbrijzelen en (onbewust) proberen om van u de klootzak te maken die in elke man inherent aanwezig is.  Zij zullen u uw hoop, vertrouwen én vermogen tot liefhebben afnemen. Hun bindingsangst mag dan in het begin erg spannend en verre van verstikkend zijn, als ze met u klaar zijn blijft er van u niets meer over dan een zielig hoopje ellende. Het is maar de vraag of u dat ooit nog te boven komt. Nee, dan is het  prettiger om deze vrouwen onmiddellijk te kunnen herkennen. Zodat u  uw voordeel kunt doen met hun littekens, zonder er zelf op te lopen.

3. Net als in Second Life
Zij die haten, laten in hun kaarten kijken: ze verklappen hun achilleshiel. Haat wordt immers veroorzaakt door angst. Vrouwen die mannen haten, zijn doodsbang om door hen gekwetst te worden.
Gezien die angst en hun onvermogen om zich werkelijk in een man te kunnen verdiepen, doen mannenhaatsters verwoed aan projectie.  Om verliefd te worden hebben ze geen rechtschapen man, geen ontroerend contact en zelfs geen goede seks nodig. Ze sluiten hun ogen steevast voor de realiteit en creëren in hun kop een avatar voor de man die ze op het oog hebben.  Ze zwepen zichzelf op met fantasieën en sexy muziek. Ze dwepen met zijn uiterlijke eigenschappen: zijn voorkomen, zijn job, zijn netwerk en zijn bezittingen.  Is de seks niet denderend, dan doen ze er in hun verbeelding een schepje bovenop of proberen ze die middelmatige vrijpartijen van het bed naar de aller-spannendste plekken te verhuizen - bij voorkeur naar publieke plaatsen zodat de hele wereld ervan overtuigd geraakt hoe begerenswaardig zij wel zijn.
Mannenhaatsters veranderen een potentiële partner in zulk een onweerstaanbaar wezen, dat zij hun angst wel moéten overwinnen om hem te strikken, en zo hun zelfbeeld op te krikken. U moet in hun ogen het risico waard worden. In het begin kan hun adoratie uiterst flatterend lijken maar vergis u niet:  het gaat niet om u maar om een onrealistisch beeld dat ze van u hebben gevormd. In hun beleving zitten ze met Marlboro man op café.

4. Mama, waar ben je nou
Komt het tot een relatie, dan zal de mannenhaatster van dienst er alles aan doen om u niet echt te hoeven leren kennen. Want telkens u van uw ideale versie afwijkt, knapt zij op u af.  Dus zal zij u emotioneel op afstand houden en  confrontaties uit de weg gaan. De mannenhaatster wil dat u stoer en succesvol bent, haar afwijst en aantrekt, geen problemen heeft en niet al te veel zegt. Stille waters, diepe gronden - en hoe stiller het water, hoe meer diepgang  zij kan verzinnen. Van zodra u haar adoratie beantwoordt met eenzelfde verafgoding, gaat zij u minachten. Met een beetje geluk dumpt ze u onmiddellijk maar in veel gevallen is de mannenhaatster zo verzwakt door eenzaamheid en zelfhaat, dat zij uw liefheid zal opdrinken als een dorstige woestijnreizigster. In dat geval begint er een misselijk spelletje waarbij zij u zal aansporen om haar emotioneel -en mogelijk fysiek-  te pijnigen (eventueel  ook in de slaapkamer), omdat dat de enige langdurige relatievorm met een man is die zij kent.  Vervolgens zal zij u opnieuw smeken om lief voor haar te zijn, net zoals ze altijd heeft gesmacht naar de warmte en veiligheid van een goede vader. De mannenhaatster zal u aantrekken en afstoten, en u zult niet meer weten wanneer u hard of zacht moet zijn.  Zij wilde niet weten wie u was. Spoedig weet u het zelf ook niet meer.

5. Haat zaaien = meisjes naaien
Moet u nu bang worden voor mannenhaatsters? Geenszins.  Dient u ze te mijden? Integendeel. U kunt onwrikbaar geduldig, rustig en liefdevol blijven volhouden totdat haar trauma vanzelf oplost, en zij voor het eerst kan leren liefhebben. Lukt dat, dan is zij voor eeuwig de uwe. Maar ondertussen loopt u wel het risico dat u sneuvelt nog voor zij hersteld is.
  Jezus zei : 'Tot jullie die naar mij luisteren zeg Ik:  heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen' (Lucas 6, 27-28). Jezus had wellicht geen wild seksleven.
Wie mannenhaatsters  leert herkennen, kan hen  misbruiken. Wees hun projecties voor en creëer een imago voor uzelf waarbij hun ideale versie van u, in het niets verdwijnt.  Daar komt geheid waanzinnig wilde seks van, vermoedelijk op de gekste plekken. Vervolgens is het aangewezen om de mannenhaatster in kwestie zo snel mogelijk te dumpen, en wel op een bijzonder pijnlijke manier. Zo beschermt u niet alleen uzelf maar stelt u eveneens een edelmoedige daad. Want door haar hart in duizend stukjes te breken, wordt de vrouwenhaatster nog angstiger voor mannen dan zij al was. Dat maakt het voor uw medebroeders nóg gemakkelijker om haar te versieren.  Zo hebt u uw goede daad van de dag ook weer verricht - geef toe, u helpt echt niet liever een oud vrouwtje met oversteken. En vergeet niet: wie goed doet, goed ontmoet. Ook uw medebroeders zullen u met plezier hun mannenhatende kluifjes toewerpen.

(eerder verschenen in Ché - september 2012)






1 opmerking:

  1. Met belangstelling gelezen. Een tekst die niet ieder welgevallig zal zijn. Mooie balans tussen diepgang en luchtigheid.

    BeantwoordenVerwijderen