06 augustus 2012

Bitch & Bambi

Nu donderdag om 21u25 zendt de VPRO ‘Tussen Bitch en Bambi’ uit, een documentaire door Bram Van Splunteren. Van Splunteren putte inspiratie uit één van mijn maandelijkse columns voor Ché en kwam me filmen in mijn kluizenaarshut.

Van Splunteren in Humo: «Fleur van Groningen is een belangrijke inspiratie geweest voor de documentaire. Eén van haar columns draagt de titel
‘De vrolijke vrijgezellin smacht naar u', en daarin haalt ze het beeld van de happy single compleet onderuit. Volgens haar smachten alle vrouwen naar een man, alleen mogen ze daar in onze maatschappij niet voor uitkomen: de algemene opvatting is dat er niks ergers bestaat dan een wanhopige vrouw. Ik heb haar geïnterviewd, en ze vertelde me dat ze zelf ook lange tijd een smachtende single is geweest, en zich dan maar op haar werk heeft gestort. Waardoor ze ­ haar eigen woorden ­ ongewild steeds meer `een soort man' werd: ze regelde al haar eigen zaakjes zelf en kwam steeds minder aan haar zorgende, vrouwelijke kant toe. Toen we die stelling voorlegden aan de andere vrouwen uit de documentaire, herkenden die zich er allemaal in. En het is een neerwaartse spiraal: hoe langer je geen leuke man tegenkomt, hoe meer je je op het werk gaat storten, en hoe harder en minder aantrekkelijk je wordt voor mannen.»

Een voorproefje:
http://www.nederland3.nl/programma/3doc-tussen-bitch-en-bambi

Geen idee hoe het eindresultaat eruit zal zien. Laat ons hopen dat het in elk geval niet zo op de traanspieren werkt als Disney’s Bambi.